"In een maand tijd is het oordeel over de economische situatie in de
komende twaalf maanden volledig omgeslagen", zo meldde het CBS. Uit de
cijfers komt naar voren dat het pessimisme van de consument vooral de
toekomstige economische en financiële situatie betreft. Waren er in augustus
nog 16 procent meer optimisten dan pessimisten, in september domineerden de
pessimisten met 18 procent, aldus het CBS.

Uit de cijfers van het CBS blijkt verder dat ook de koopbereidheid bij
consumenten in september is afgenomen. De terugval was echter minder scherp
dan bij het economische klimaat.

Aan ondernemerszijde bleef het optimisme op peil. De index van het
producentenvertrouwen stond op 7,5 punten. Dat is ongeveer op hetzelfde
niveau als in augustus. Volgens het CBS ligt de stemmingsindicator sinds
halverwege 2006 op een hoog niveau.

Het aantal ondernemers dat aangaf dat het aantal orders is gestegen,
was hoger dan het aantal ondernemers dat het aantal opdrachten heeft zien
dalen. Ook over de ontwikkeling van de werkgelegenheid was het merendeel van
de producenten positief.

Econoom Michiel Vergeer van het CBS wijt de dip in het consumentenvertrouwen
onder meer aan de recente "grote onrust op de financiële markten als
gevolg van de dubieuze hypotheken in de Verenigde Staten". "Door
de onrust gaan ook beurskoeren heen en weer", aldus Vergeer, die daarin
ook een reden ziet voor de plotselinge omslag.

Verder wijst Vergeer op het gevoel bij burgers dat ze er volgend jaar in
koopkracht op achteruit gaan. "In de aanloop naar Prinsjesdag was dat
toch de rode draad van de berichtgeving", aldus de CBS-econoom.

Uit de cijfers van het CBS blijkt verder dat ook de koopbereidheid bij
consumenten in september is afgenomen. De terugval was echter minder scherp
dan bij het economische klimaat. Toch zijn consumenten nog wel bereid grote
uitgaven te doen. Vergeer: "De onrust heeft zich dus niet vertaald in
minder bestedingen."

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl